Uthyrningslagens nya 24-månadersregel har medfört stor debatt och många frågor både från konsultbolag och bolag som hyr in resurser. Vi reder ut begreppen.
NB: Uthyrningslagen infördes 2012 som ett led i genomförandet av ett EU:s bemanningsdirektiv och ytterst är det EU-domstolen som avgör hur direktivet ska tolkas. Nedan orientering ska inte ses som juridisk rådgivning för en specifik situation.
Den 1 oktober 2022 infördes en ny regel i uthyrningslagen som innebär att den som hyrts in från ett bemanningsföretag i mer än 24 månader ska erbjudas anställning i kundföretaget. Alternativt kan kundföretaget välja att ersätta arbetstagaren med två månadslöner i kompensation från kundföretaget. Bestämmelsen får praktisk tillämpning från och med nu, den 1 oktober 2024.
Vilka omfattas av regeln?
Regeln gäller för inhyrd personal. Anställda i bemanningsföretag som anställts i syfte att hyras ut till ett kundföretag för att arbeta under kundföretagets kontroll och ledning. Även syftet med det enskilda uppdraget ska vara bemanning under kundföretagets ledning. Med andra ord personer som ställs till kundföretagets förfogande för att löpande utföra de arbetsuppgifter som kundföretaget bestämmer.
Vad är ett bemanningsföretag?
Ett företag som anställer medarbetare i syfte att hyra ut dem för tillfälligt arbete under ledning av kunden. EU-domstolen har särskilt betonat att det är ”syftet att hyra ut” som är avgörande för om något ska betraktas som bemanningsföretag eller inte.
En grov uppdelning kan göras mellan å ena sidan att tillhandahålla en personalresurs som under kundföretagets kontroll och ledning utför arbete (bemanningslagen är tillämplig) och å andra sidan att det uthyrande företaget åtar sig att under egen kontroll och ledning åstadkomma ett visst resultat (en produkt eller tjänst) (lagen är inte tillämplig).
Vad är typiskt för ett bemanningsuppdrag?
Avtalet kännetecknas typiskt sett av att leverantören ansvarar för konsultens kompetens med inte för arbetsresultatet. Eftersom kunden styr arbetet är möjligheterna att framföra klagomål kring brister eller fel i leveransen begränsade.
Hur skiljer sig bemanningsföretag från ”traditionella” konsultföretag som levererar tjänster?
Det finns gråzoner men som regel levererar ett konsultföretag specialiserade tjänster på uppdragsbasis, t ex IT- eller ingenjörstjänster. Medarbetarna är anställda för att vara en del i tjänsteleveransen, de bidrar med specialistkunskap som inte finns inom kundens organisation. Ofta skiljer sig det som konsultbolagets tjänsteleverans avser från kundens kärnverksamhet. Konsultbolaget behåller arbetsledningsrätten och ansvarar för leveransen till kunden. Leverans i tid och med fullgott resultat kan vara förenat med vite.
Vilka skyldigheter har kundföretaget enligt den nya regeln?
Personer som varit placerade vid (inhyrda till) kundföretaget i sammanlagt mer än 24 månader under en 36 månaders period ska antingen erbjudas anställning direkt vid kundföretaget eller få en ekonomisk kompensation som motsvarar två för arbetstagaren aktuella månadslöner. Anställningserbjudandet ska lämnas inom en månad från det att tvåårsgränsen har passerat och arbetstagaren ska få skälig betänketid på sig att ta ställning till erbjudandet.
Det är kundföretaget som måste ha kontroll över hur länge den inhyrda personalen arbetat och om de omfattas av lagen.
Bestämmelsen är avsedd att skapa ett starkare skydd för arbetstagare som hyrs ut. Den infördes som ett led i den överenskommelse som träffades mellan Svenskt Näringsliv, PTK och LO 2021 och gäller oavsett om arbetsgivaren har kollektivavtal eller inte.
Vilka anställningsvillkor behöver kundföretaget erbjuda?
Kundföretaget har rätt att anpassa erbjudandet enligt vad som passar deras verksamhet. Det ska vara ett skriftligt erbjudande om en tillsvidareanställning och om kundbolaget är bundet av kollektivavtal så ska det följas. Lagen saknar bestämmelser om lönenivå men lönen ska vara skälig. Arbetstagaren kan alltså inte ställa krav på vissa arbetsuppgifter eller samma lönenivå som hos bemanningsbolaget.
Vad händer om den anställde tackar nej till erbjudandet om anställning?
Då kan inhyrningen fortsätta som tidigare. Inget nytt erbjudande behöver lämnas även om uthyrningen pågår i ytterligare 24 månader.
Vad händer om arbetstagaren tackar ja till anställningserbjudandet?
Då upphör anställningen i bemanningsföretaget utan uppsägningstid samtidigt som anställningen i kundföretaget tillträds.
Vad händer om kundföretaget istället väljer att betala ersättningen?
I så fall ska betalning ske inom en månad från det att 24-månadersgränsen överskreds. Sedan kan uppdraget löpa vidare och den anställde fortsätter att vara anställd av bemanningsföretaget. Ingen ny ersättning behöver betalas (och inget nytt anställningserbjudande lämnas), oavsett hur lång inhyrningen blir.
Vad avses med två ”aktuella månadslöner”?
Det avser ett belopp motsvarande två månadslöner från bemanningsföretaget. Rörliga lönedelar som bonus, övertidsersättning osv behöver inte beaktas.
Vilka konsekvenser kan drabba kundföretaget om bestämmelserna inte följs?
Kundföretaget riskerar att bli skadeståndskyldig gentemot arbetstagaren.
Vad gäller för den som är inhyrd till en statlig myndighet?
För statliga arbetsgivare är uthyrningslagens bestämmelse ersatt av en kollektivavtalad regel. Regleringen innebär att den inhyrande myndigheten ska fråga den som kommer att vara inhyrd i sammanlagt 24 månader om hen istället vill bli anställd av myndigheten. Frågan ska ställas till den inhyrde arbetstagaren senast en månad före det att hen förväntas uppnå tidsgränsen. Om arbetstagaren är intresserad ska ett rekryteringsförfarande inledas och hen räknas som arbetssökande. Om arbetstagaren är den mest lämpade kandidaten enligt reglerna om förtjänst och skicklighet ska hen erbjudas en tjänst (förutsatt att parterna enas om övriga anställningsvillkor). I statens kollektivavtal finns ingen motsvarighet till alternativet att erbjuda två månadslöner.
Hur kan man som konsultbolag distansera sig från uthyrningslagens tillämpning?
Det återstår att se hur rättspraxis utvecklas men ett tips för konsultbolag som inte anser sig vara bemanningsbolag är att förtydliga både de egna konsulternas anställningsavtal och uppdragsavtalen med kunderna. Det bör framgå av anställningsavtalet att konsulten ska utföra tjänster åt olika kundföretag under konsultbolagets ledning och kontroll. I avtalet med kunden bör framgå att det rör sig om en tjänst där konsultbolaget tar ansvar för konsultens arbetsledning och leveransen. Informera också både kunden och konsulten om att er uppfattning är att det rör sig om en konsulttjänst, inte uthyrning.