Integritetspolicy
Integritetspolicy
Här kan du läsa om hur L&L Advokatbyrå AB (”L&L” eller ”vi”) hanterar de personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi samlar in inom ramen för vår advokatverksamhet, via vår webbplats och på andra sätt. Nedan finns också information om de rättigheter som du i egenskap av registrerad har i relation till oss som personuppgiftsansvarig samt våra kontaktuppgifter.
1. Personuppgiftsansvarig
L&L Advokatbyrå AB, 559176-1274, är personuppgiftsansvarig för den behandling som beskrivs nedan.
Om du har frågor kring policyn eller vår personuppgiftsbehandling når du oss på contact@landl.se eller 08-21 31 00. För information om vilka de cookies som vi använder på vår webbplats hänvisar vi till vår cookiepolicy.
2. Vem behandlar vi personuppgifter om och varför?
- Klienter och andra i samband med utförande av uppdrag
Vi behandlar personuppgifter som du lämnar till oss via e-post eller på annat sätt i samband med att vi utför vårt uppdrag för dig eller den juridiska person som du företräder. Detsamma gäller om du är kontaktperson hos en motpart, ombud, rådgivare eller annan intressent i ett uppdrag inom advokatverksamheten. Detta inkluderar kontaktpersoner hos potentiella klienter, andra rådgivare och andra personer som vi önskar kommunicera med rörande våra tjänster.
I huvudsak samlar vi in personuppgifter direkt från berörda personer, men det förekommer att vi inom ramen för våra uppdrag får information om involverade personer utan att informationen kommer direkt från dem. Vi kan även i vissa fall komma att komplettera personuppgifterna genom inhämtning av information från andra källor, såsom offentliga bolags- och adressregister, allmänt tillgängliga webbsidor, kreditupplysningsföretag och myndigheter.
De personuppgifter som vi behandlar är kontaktuppgifter (såsom namn, arbetsgivare, adress, e-postadress och telefonnummer), identifikationsuppgifter (exempelvis kopior av identitetshandlingar och registreringsbevis), uppgifter för redovisning och fakturering (skatteinformation, kontonummer m m) och annan information som är relevant för uppdraget, exempelvis rörande händelseförlopp och kontakter med andra. Vi kan även komma att behandla personuppgifter i form av ljudinspelningar och bildupptagningar i samband med domstols- och skiljemannaprocesser eller andra uppdrag.
- Leverantörer eller andra samarbetspartners
De personuppgifter som vi behandlar om våra leverantörer omfattar namn, kontaktuppgifter och titel. Uppgifterna behöver vi för att fullgöra vår del av avtalet som vi ingått och för vi ingår med dig och för fullgörandet av rättsliga förpliktelser som åvilar oss. Uppgifter kan också komma att behandlas på basis av att det är nödvändigt för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
- Arbetssökande
Vi behandlar personuppgifter som lämnas till oss i samband med att någon skickar en ansökan om anställning. Ansökan innehåller vanligen kontaktuppgifter, identifieringsinformation, CV och personligt brev samt information om utbildning och arbetslivserfarenhet, inklusive examens- och anställningsbevis. Vi kan också komma att komplettera personuppgifterna genom inhämtning av information från andra källor, t.ex. sökresultat från allmänt tillgängliga sökmotorer. Uppgifterna behövs för att vi ska kunna administrera en rekryteringsprocess och utvärdera och kontakta sökanden.
- Deltagare i evenemang, seminarium och liknande
Om du anmäler dig till ett seminarium eller annat event så behandlar vi personuppgifter i form av namn, e-mailadress och eventuellt andra kontaktuppgifter. Vi kan också inhämta uppgifter om allergier och matpreferenser. När vi anordnar seminarier och liknande kan vi komma att behandla personuppgifter i form av fotografier samt ljud – och bildupptagningar. Behandlingen sker för marknadsförings- och kommunikationsändamål, t ex för att vi ska kunna skicka ut inbjudningar till kommande events eller nyhetsbrev.
- Om webbplatsbesökare
För webbplatsbesökare kan vi komma att behandla personuppgifter i form av namn, e-mailadress och eventuellt andra kontaktuppgifter. Behandlingen sker för marknadsförings- och kommunikationsändamål, t ex för att vi ska kunna skicka ut inbjudningar till kommande events eller nyhetsbrev samt för att vi ska kunna analysera och utveckla vår verksamhet.
3. Rättslig grund för behandlingen
Personuppgifter om klienter och klientföreträdare, klientens rådgivare och samarbetspartners och andra i anledning av utförandet av advokatuppdrag behandlas för att vi ska kunna fullgöra det avtal om juridiska tjänster som vi ingår med vår klient. Behandlingen av personuppgifter inför ett uppdrag i form av jävs- och penningtvättskontroller, vid arkivering av handlingar efter att ett uppdrag avslutats, samt i vår interna riskhantering, grundas på vår skyldighet att fullgöra rättsliga förpliktelser (t.ex. tillämplig bokförings- och penningtvättslagstiftning samt Advokatsamfundets regelverk).
Uppgifter om vittnen, sakkunniga, motparter, motparters företrädare och ombud etc. behandlas på grundval av vårt berättigade intresse att bedriva vår verksamhet och utföra våra uppdrag.
I den mån uppgifterna behandlas i syfte att analysera och utveckla verksamheten sker det på grundval av vårt berättigade intresse av att utveckla vår affärsverksamhet och kommunicera med våra kunder och potentiella kunder. Här har vi bedömt att behandlingen är nödvändig av ändamål som rör våra berättigade intressen samt att dessa intressen väger tyngre än de registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter.
Även uppgifter om leverantörer och samarbetspartners behandlas för att vi ska fullgöra vårt avtal med leverantören m fl eller för att vi ska kunna vidta åtgärder innan vi ingår samarbetsavtal och liknande. Behandlingen kan också grundas på vårt berättigade intresse av att administrera vår avtalsrelation.
Behandlingen av arbetssökandes personuppgifter baseras på vårt åtagande att uppfylla Advokatsamfundets regler avseende rekrytering samt vårt berättigade intresse av att hantera rekryteringsprocessen. Vi bedömer att vårt intresse av att behandla personuppgifter för detta ändamål överväger den enskildes intresse av skydd för den personliga integriteten.
Uppgifter om personer som deltagit i seminarier och andra event och om webbplatsbesökare behandlas för att uppfylla ett berättigat intresse av att upprätthålla våra affärskontakter, såsom att skicka ut ett nyhetsbrev eller en inbjudan till ett nytt event. Här har vi bedömt att vårt intresse av att behandla kontaktuppgifter till kunder, potentiella kunder och andra väger tyngre än den registrerades intresse av skydd för den personliga integriteten.
4. Vem har tillgång till personuppgifterna och när lämnas de ut?
De personuppgifter vi behandlar omfattas i stor utsträckning av advokatsekretess. Vi kommer inte att lämna ut personuppgifter till utomstående annat än i de fall då
- det särskilt överenskommits med dig,
- det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarata dina rättigheter,
- om det är nödvändigt för att vi ska fullgöra lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av domstol,
- det är nödvändigt för att tillvarata våra rättsliga intressen, eller
- för det fall vi anlitar utomstående tjänsteleverantörer som utför uppdrag för vår räkning.
Uppgifterna kan komma att lämnas ut till domstolar, myndigheter, motparter och motpartsombud beroende på vad ett specifikt ärende kräver.
5. Överföring av uppgifter till tredje land
De personuppgifter vi behandlar kommer huvudsakligen att behandlas inom EU/EES. Personuppgifter kan dock komma att överföras till ett tredje land inom ramen för vårt uppdrag och de ändamål som beskrivits ovan. I sådana fall kommer vi att tillse att överföringen sker på ett lagligt sätt och vidta lämpliga skyddsåtgärder för att se till att uppgifterna förblir skyddade i enlighet med EU:s dataskyddsförordning. Sådana skyddsåtgärder kan till exempel bestå av att EU-kommissionen fattat ett beslut om tillräcklig skyddsnivå för landet eller att vi och mottagaren har ingått ett sådant ”Standardavtal för överföring av personuppgifter till tredje land” som godkänts av EU-kommissionen.
6. Hur länge sparar vi personuppgifter?
Vi sparar inte personuppgifter längre än nödvändigt med hänsyn till ändamålet för behandlingen, om inte uppgifterna måste eller får sparas längre enligt lag. De personuppgifter som behandlas inför och i samband med utförande av ett uppdrag sparas, i enlighet med den skyldighet som åvilar L&L enligt Vägledande regler för god advokatsed, under en tid om tio år från ärendets slutförande eller den längre tid som påkallas av ärendets natur.
Personuppgifter som vi behandlar i våra relationer med leverantörer och andra externa parter sparas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna administrera avtalsförhållandet eller affärsrelationen, utöva våra rättigheter och fullgöra våra åtaganden i förhållande till leverantören eller andra externa parter, eller så länge som krävs eller tillåts enligt tillämplig lag.
Om du avanmäler dig från nyhetsbrev eller andra liknande utskick kommer användningen i detta syfte omedelbart att upphöra och uppgifterna att raderas.
7. Dina rättigheter
Nedan följer en sammanfattning av de rättigheter du har som registrerad. Notera att rättigheterna inte är absoluta och en begäran om utövande av en viss rättighet resulterar därför inte alltid i en åtgärd. Advokaters tystnadsplikt kan i vissa fall hindra oss från att lämna ut information om de uppgifter som vi behandlar. Likaså kan Advokatsamfundets regler utgöra hinder mot att radera eller begränsa behandlingen av vissa personuppgifter.
Dina rättigheter inkluderar en rätt att
(i) få information om pågående behandling och tillgång till uppgifterna (registerutdrag),
(ii) begära att felaktiga eller ofullständiga personuppgifter rättas eller kompletteras,
(iii) begära att vi raderar dina personuppgifter (den s k ”rätten att bli bortglömd”) eller begära att behandlingen av personuppgifterna begränsas,
(iv) invända mot viss behandling av dina personuppgifter eller kräva att användningen begränsas, samt
(v) under vissa förutsättningar, rätt att få ut sådana personuppgifter som du tillhandahållit eller som vi behandlar baserat på ditt samtycke i ett maskinläsbart format och överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet).
Kontakta oss om du vill nyttja någon av dina rättigheter eller om du är missnöjd med vår behandling. Den som är missnöjd har också möjlighet att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (www.imy.se). Bor eller arbetar du i ett annat land kan du i stället vända dig till tillsynsmyndigheten för personuppgiftsbehandling i det landet.
8. Ändringar och uppdateringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra och uppdatera denna integritetspolicy.